18 September 2007

MARI BOIKOT MAKAN AYAM - tak mati pun !

0 comments

Ini ha, ada orang forwardkan email dari orang yang dikenali tentang ayam, makanan ayam dan memakan ayam.

"Jika anda pernah come across Majalah 3 pada bulan July ade paparan ttg ayam organic herba di usahakan seorang profesor - Dr Mohamad Zainol Abdul Haja. Saya tertarik dgn cara pembiakan ayam yg Dr Zainol usahakan,bersih,terkawal dan halal.

Saya dan suami menjejaki Dr Zainol,dpt jumpa,berborak,sy juga pernah bawa Dr Zainol dan isteri beliau Dr Mumtaz ,berjumpa dgn network saya di Melilea Puchong.Sekadar ingin mengajak beliau berkongsi pengalaman dgn kami.

Saya kagumi insan ini,mengorbankan kerjaya profesional utk akhirnye memilih jalan berbakti kepada ummah.Terlalu mudah akidah umat islam di Malaysia kini diperalat,kami sgt sedih.Matlamat kami sama,insyaallah.

Sungguh,teknologi menjadikan kita negara yg moden,teknologi juga akan
kemudiannye merosak byk perkara baik dlm tubuh kita..yg akhirnye akan merosak akidah.Kalau hendak dicerita,sgt panjang. Saya ringkaskan....

Wujud enzim khinzir dlm ayam diper akui setelah bbrp tahun buat research,malah byk website yg ade maklumat ini,sy akan beri add nnt. Enzim khinzir mungkin tidak terlabel secara individual dlm proses menggemukkan ayam(m'sia tidak akan buat label ) ,tp hasil dari kajian ,protein dari khinzir,antibiotik,dan pelbagai lagi mampu menyuburkan ayam,cepat gemuk,lg berat lagi cepat boleh jual,cepat dpt hasil.,maka
suntikan,makanan ayam ade campuran pelbagai yg sumbernya diragui. Thats y,dari telur hungga ia menjadi hidangan anda,ayam tidak perlu mengambil masa berbulan bulan..ayam KFC cuma 28 hari,ayam daging mungkin 40 hari...sy tidak pasti.

Lately sibuk harga ayam naik,sy come across pulak seorang pengusaha ayam
berbangsa china di Buletin Utama 2 mlm yg lalu,"harga ayam mesti mau naik
sikit,makanan ayam pun ssulah naik halga,itu UBAT ayam pun sudah naik halga"...ubat ???..tapi tiada apa lagi yg memeranjatkan saya....anda fikirkan,anda nilailah.Ayam kat malaysia ni sampai dah macam tak cukup supply,hg semakin lama semakin naik,yg gemuknye pengusaha ayam cina inilah.

Halal ke ayam daging?
tidak mengapa jika anda pasti dan yakin ttg kehalalannye,tambahan di Malaysia ade sykt besar yg melabelkan halal utk ape pun jua produk ayamnye. tetapi Taraf Halal itu ,saya anggap ia hanye di kategorikan utk PROSES PENYEMBELIHAN cara islam yg diutamakan di sykt itu..even pernah masuk TV,tetapi cara ayam dibesarkan,di beri mkn makanan yg bagaimana tidak mungkin termasuk dlm HALAL yg dimaksudkan....anda fikir bagaimana?

Sy pernah bertanye kpd Dr Zainol,government negara islam ini tak berbuat ape ape ke? Dia jawab,it happens around the world nanee.its the technology!!

Percaya atau tidak,sewaktu Dr Zainol confirm ayam daging ini ade enzim hinzir, beliau menangis,after a long time of research,baru skrg confirm!! Saya juga sgt sedih..sgt sgt sedeh. Bayangkan kotornye,hinanya makanan yang kita mkn,makanan yg membentuk 'kita'.

Ayam daging biasanya dlm 20 minutes kalau letak kat luar peti sejuk mesti lalat dah datang,bau dia mak aaaaiiiii...senang hanyir,kenapa?Ade certain part part ayam ni daging dia punyelah padat dan banyak kan...kenapa ye...fikir fikirkan."

Ini satu lagi seruan boikot ayam....

1. Kajian menunjukkan bahawa 92 peratus penternak ayam daging di Malaysia terdiri dari yang bukan beragama Islam. Mereka ini secara suka-suka akan menaikkan harga ayam tanpa menghiraukan harga siling yang telah ditetapkan oleh kerajaan. Alasan mereka ialah harga makanan ayam telah naik dengan mendadak. Selalunya apabila makanan ayam naik 10% , harga ayam dipasaran akan dinaikkan sebanyak 30%.

2. Kajian juga menunjukkan bahawa 100 peratus pengeluar anak ayam adalah terdiri dari bukan Islam. Mereka juga akan suka-suka menaikkan harga anak ayam tanpa sebarang sebab.

3. Kajian juga jelas menunjukkan bahawa 100 peratus pengeluar makanan ayam adalah terdiri dari bukan Islam. Pengeluar makananlah yang selalu disalahkan bila harga ayam dipasaran naik. Memang mereka bersalah kerana bersubahat dan berkomplot dengan penternak ayam dan pengeluar anak ayam untuk menaikkan harga terutama apabila umat Islam akan berpuasa dan juga semasa menyambut hari raya.

4. Semua orang tahu bahawa 100 peratus penjual ayam bahagian makanan halal dipasar adalah terdiri dari orang Melayu yang untungnya sangat rendah kerana tersepit diantara kenaikan harga dari pembekal dan kawalan harga dari kerajaan. Mereka ini boleh berhenti menjual ayam dan menjual daging sekiranya bangsa sendiri tidak lagi makan ayam.

5. Ayam daging yang kita beli dipasar bukan lagi ayam yang sebenarnya. Ianya adalah sejenis modifikasi bahan makanan. Ayam-ayam moden hari ini kelihatan semuanya memakai baju yang sama. Mereka didudukkan di dalam bilik yang sempit dan diberi makan mengikut peraturan. Ayam-ayam ini juga diberi pelbagai jenis pil dan hormon agar ianya ‘kelihatan’ subur dan menarik apabila ianya telah disembelih untuk dijual di pasar. Ayam-ayam ini juga tidak pernah mengotorkan kaki mencakar tanah mencari cacing. Badan ayam-ayam ini tidak pernah dipanah oleh cahaya matahari. Bayangkan dalam masa 40 hari dari sebiji telor yang menetas dengan kuasa eletrik, ianya siap sedia untuk dihidangkan ke meja makan.

6. Ramai penternak ayam masih menggunakan sejenis antibiotik yang mempunyai kesan karsinogenik (penyebab barah) dan boleh merosakkan sistem saraf pusat. Nitrofuran, satu kelas drug yang amat toksik digunakan untuk mengawal penyakit yang menyerang ayam ternakan. Seorang doktor haiwan di Johor, mendapati rintangan terhadap antibiotik tersebut telah wujud dalam sekumpulan ayam ternak yang dirawatnya.

7. Mereka yang kerap memakan daging ayam kini perlu lebih berhati-hati berikutan kadar hormon yang tinggi pada haiwan itu boleh mengakibatkan pelbagai komplikasi kesihatan.

Pensyarah Fakulti Farmasi, Universiti Teknologi MARA (UiTM), Dr. Mohd Zulkefeli Md. Jusoh berkata, kekerapan memakan ayam khususnya daripada jenis 'ayam daging' akan membawa kepada ketidakseimbangan hormon dalam tubuh.

Lebih membimbangkan lagi katanya, dalam tempoh jangka panjang, mereka yang kerap memakannya menghadapi risiko penyakit kanser.

"Secara amnya, tubuh kita memang mempunyai sistem kawalan bahan-bahan asing. tetapi ia hanya berfungsi untuk tindak balas jangka pendek sahaja dan tidak dapat menentukan apa yang akan berlaku selepas itu," katanya.

Menurut Mohd Zulkefeli, kulit ayam juga boleh mendatangkan kemudaratan kerana ia banyak terdedah kepada pelbagai bahan kimia yang beracun.

Justeru, beliau mengingatkan orang ramai supaya memastikan bahagian itu ketika membeli ayam daging di pasar.

Beliau bagaimanapun tidak menggalakkan orang ramai memakan kulit ayam kerana mengandungi kolesterol yang tinggi dan berpotensi menyumbang kepada penyakit jantung.

Perkara sama turut dibangkitkan oleh pakar pemakanan daripada Jabatan Pemakanan dan Dietetik, Fakulti Perubatan dan sains Kesihatan, Universiti Putra Malaysia (UPM).

Pakar tersebut yang enggan dikenali berkata, pembesaran ayam daging yang bergantung kepada tindak balas hormon memudaratkan sistem pertahanan badan manusia yang memakannya.

"Hormon yang terkumpul dalam badan manusia itu boleh menjadi punca kepada penyakit sekiranya sistem pertahanan badan gagal meneutralkannya (hormon) dalam tempoh singkat."

"Apabila bahan-bahan yang tidak biasa diproses ini gagal disintesis dan dipecahkan, ia boleh memberikan kesan apabila tua kelak," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia hari ini.

Tambahnya, selain hormon, ayam daging juga mempunyai kadar kolesterol yang tinggi berbanding makanan lain dalam kumpulan makanan berprotein.

Keadaan ini meningkatkan lagi risiko didatangi penyakit-penyakit seperti penyakit jantung, diabetes dan masalah kegemukan.

"satu perkara yang perlu disedari adalah ayam daging membesar secara tidak normal. Justeru, adalah dikhuatiri ia juga boleh menjadi penyebab kepada penyakit-penyakit baru yang tidak pernah wujud sebelum ini," ujarnya.

Saya menyeru anda semua supaya berhenti membeli ayam daging dipasaran yang telah diubahsuai susunan genetik nya, dikawal harganya oleh golongan kapitalis, diracuni serta telah menjalani food programming secara kaedah yahudi yang sangat memberi kesan kepada pertumbuhan minda, boleh menyebabkan mati pucuk serta mandul dan juga menjadi punca utama kepada kanser rahim serta kanser payudara.

SEBARKAN EMAIL INI KEPADA RAKAN-RAKAN ANDA .... DALAM MASA TAK SAMPAI SATU MINGGU ANDA AKAN MELIHAT HARGA AYAM AKAN TURUN MENDADAK.

JOM BERTINDAK ... DAN KITA LIHAT HASILNYA NANTI

What next?

You can also bookmark this post using your favorite bookmarking service:

Related Posts by Categories



Recipe : Soup And Stew